Saturday, January 14, 2012

Senyap, Mudah Tetapi Sukar


Sahabat,

Apabila kau memperlihatkan aku diam tanpa kata,
Janganlah kau mentafsirkan yang aku memilih bulu
Kerana aku sedang bermuhasabah diriku
Ingin sekali aku meluahkan, namun aku khuatir kau katakan aku menyindirmu

Apabila kau memperlihatkan aku diam tanpa kata,
Janganlah kau mentafsirkan aku memilih darjat
Kerana aku khuatir akan menyebut nama orang dengan sia-sia
Rasulullah SAW sangat bimbangkan kaum wanita yang lebih ramai menghuni neraka berbanding lelaki
Salah satu sebabnya, mengumpat
Ingin sekali aku meluahkan, namun aku khuatir kau katakan aku menunjuk alim

Apabila kau memperlihatkan aku diam tanpa kata,
Janganlah kau mentafsirkan aku sombong
Kerana aku sedang mengingati kekasihku yang dua
- “Ingatlah Allah tika kau dalam senang mahupun susah”
- “Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berselawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya”. [Surah Al-Ahzab: 56]
Inilah pesan ayahku sedari kecilku
Ingin sekali aku meluahkan, namun setiap kali aku ingin berkongsi ilmu agama denganmu, kau seolah tidak minat dengan diskusi seperti itu

Sahabat,

Senyap mudah dilakukan…
Namun, pelbagai andaian diluahkan…
Aku harap kau mampu memahami…