Saturday, January 29, 2011


Terjadinya perag Ahzab pada tahun kelima Hijriah ada pencetusnya. Dan Nabi saw telah menghukum para pencetusnya dengan mengeluarkan mereka dari wilayah kaum Muslimin sesudah pasukan Ahzab bersurai. Hay bin Akhtab, salah seorang dari mereka telah dihukum bunuh. Tetapi kawannya, Sallam bin Abi al-Haqiq masih berada di Khaibar. Dengan itu, Nabi saw mengutus beberapa perajurit Khazraj untuk membunuh penjahat itu, dengan syarat mereka tidak boleh mengganggu keluarganya (Sallam bin Abi al-Haqiq).
Perajurit-perajurit itu tiba di Khaibar pada waktu malam. Setiba mereka di sana, mereka mengunci pintu-pintu jiran sebelah menyebelah Sallam bin Abi al-Haqiq dari luar, agar mereka tidak dapat keluar jika mereka terdengar suara. Melalui tangga, mereka tiba di lantai tempat tinggal Sallam, lalu mengetuk pintu. Isterinya keluar menanyakan kedatangan mereka. Mereka menjawab, “Kami dari kalangan Arab, ada urusan dengan sang pemimpin, hendak membeli gandum.”
Si isteri membuka pintu lalu menghantarkan mereka ke bilik Sallam, yang ketika itu sedang tidur. Mereka segera memasuki bilik, menutup pintu dan membunuh orang yang merbahaya itu, yang sudah sekian lama mengganggu ketenangan kaum Muslimin. Selepas menyempurnakan tugas itu, mereka turun dan bersembunyi di saluran air diluar benteng.
Jeritan isteri Sallam membangunkan jiran-jiran. Mereka mengejar perajurit-perajurit Khazraj itu dengan lampu, namun mereka tidak menemukan jejak. Akhirnya mereka pulang. Salah seorang dari perajurit itu menyusup di antara kaum Yahudi bagi memastikan Sallam benar-benar sudah mati. Ia bergabung dengan kaum Yahudi mengelilingi Sallam. Melihatkan wajah Sallam, ia yakin bahawa Sallam sudah mati. Si Muslim itupun kembali kepada kawan-kawannya yang lain menceritakan keadaan yang sebenarnya. Maka, mereka kembali ke Madinah lalu menceritakan segala kejadian kepada Nabi saw.