Saturday, January 29, 2011

Gurau senda dan olok-olok


Ramai orang zaman sekarang sukar membezakan antara gurau senda yang disyariatkan dengan gurau senda yang bersifat mengejek orang lain (mengolok-olokkan). Mereka tidak tahu dua visi dan telah menjadikan satu bentuk. Tentu saja ini kesalahan yang nyata dipandang di sisi syariat.
Gurau senda adalah sesuatu yang dianjurkan terhadap saudara, rakan dan kawan selagi tidak ada kata-kata yang menyinggung perasaan, tidak menyakiti, tidak menuduh, tidak mendatangkan kesan buruk dan tidak merendahkan martabat orang lain. Tujuan gurau senda adalah untuk melepaskan beban hati dari keletihan dan kepenatan setelah penat bekerja.
Namun begitu, terlalu banyak bercanda mampu menurunkan wibawa dan mengurangi karisma. Boleh bercanda selagi dimaksudkan untuk mencipta hubungan yang mesra, tawaduk di hadapan orang, menimbulkan kesenangan di hati orang, menyingkirkan ketegangan antara mereka, tanpa harus menyinggung kehormatan sesiapapun.
Gurau senda dengan anggota keluarganya dan bersikap ramah terhadap mereka merupakan satu dari jati diri seorang Muslim dan akhlak para nabi. Umar al-Khattab pernah berkata, “Seorang lelaki di tengah-tengah keluarganya, hendaklah menjadi anak-anak kecil. Tetapi jika dicari apa yang ada di dalam dirinya, maka nampak dirinya sebagai orang dewasa.”
Makanya, selidikilah diri sendiri. Adakah kita sering berada dalam kelompok gurau senda yang disyariatkan ataupun sebaliknya. Hanya kita dan Dia sahaja yang tahu apa yang ada di dalam hati kita 