Saturday, July 17, 2010

Tentang Hari Jumaat

Dalam hadis Anas ra dari Rasulullah saw telah bersabda: Bahawa sesungguhnya telah datang kepadaku Jibril as & ditelapak tangannya terdapat cermin yang putih & berkata Jibril as: Ini adalah Jumaat, Tuhanmu telah memfardhukannya kepadamu agar Jumaat itu menjadi hari raya bagimu & bagi umatmu sepeninggalanmu.

Kemudian Rasulullah saw bersabda: Apakah yang ada bagi kami di dalamnya, lalu Jibril as berkata: Di dalamnya kamu memiliki saat yang paling baik & barangsiapa yang berdoa di dalamnya dengan kebaikan yang dibahagikan kepadanya, Allah akan memberinya kebaikan itu & tidak ada bahagian yang disimpan untuknya lebih agung dari itu, atau dia berlindung dari keburukan yang telah merupakan hal yang ditulis atas dia kecuali Allah swt akan mengampuninya dari yang lebih besar dari itu. Dia adalah pemimpin dari semua hari bagi kita & kita akan menyebutnya esok dihari kiamat dengan "hari tambahan".

Lalu Rasulullah saw bertanya: Mengapa begitu? Berkata Jibril as: Sesungguhnya tuhanmu telah membuat sebuah lembah yang sangat semerbak bau wanginya & juga sangat putih. Dan apabila datang hari Jumaat maka turunlah Allah swt dari Illiyyin ke atas kursiNya & nampak kepada mereka, sehingga mereka memandang kepada ZatNya yang agung. Rasulullah saw bersabda: Sebaik-baik hari yang terbit matahari di dalamnya adalah hari Jumaat, di hari yang diciptakan Adam as, dihari yang dimasukkan Adam as ke syurga, dihari Adam as diturunkan ke bumi, dihari yang diterimanya taubat Adam as & hari Jumaat juga hari yang Nabi Adam as wafat, & dihari Jumaat jugalah akan berlakunya kiamat itu. Hari itu disisi Allah swt adalah hari penambahan. Begitulah malaikat-malaikat menyebutnya di langit. Dan hari Jumaat jugalah hari melihat kepada Allah swt.

Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa sesungguhnya Rasulullah saw telah bersabda: Apabila selamat hari Jumaat, maka selamat pula hari yang lainnya.

Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya neraka jahim itu menyala setiap hari sebelum zawal (iaitu matahari gelincir dari tengah langit) iaitu waktu Istiwa matahari (ditengah langit) dalam jantung langit. Oleh itu, janganlah kamu sembahyang di saat ini kecuali hari Jumaat, kerana pada hari itu waktu solat seluruhnya & sesungguhnya neraka jahannam tidak menyala di dalamnya.

Ka'ab berkata: Sesungguhnya Allah swt telah mengutamakan Makkah di antara beberapa negeri, bulan Ramadhan di antara beberapa bulan & Jumaat di antara beberapa hari, & Lailatul Qadar di antara beberapa malam.

Dikisahkan sesungguhnya burung-burung & bangsa serangga bertemu antara mereka di antara satu dengan lain pada hari Jumaat & mereka berkata: Selamat, selamat, ini adalah hari yang baik.
Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa mati pada hari Jumaat, atau malam Jumaat, maka dituliskan baginya pahala orang mati syahid & terpelihara dari seksa kubur.

Hari Jumaat adalah satu hari yang sangat mulia di antara hari-hari yang lain, oleh itu hendaklah kita berada di masjid lebih awal dengan mengerjakan solat-solat sunat & minta kepada Allah swt, sebab dalam masa tersebut ada suatu masa yang mana doa kita akan diperkenankan oleh Allah swt, insyaAllah..