Saturday, July 17, 2010

Pakaian : Wanita

Dari Abu Hurairah, sabda Rasulullah saw: Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka, keduanya belum aku pernah lihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cambuk bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, wanita yang berpakaian tetapi telanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, mengayun-ayunkan bahu.
Kepala mereka (sanggul di atas kepala) bagaikan bonggol (ponok unta yang condong).
Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga & tidak akan mencium baunya. Sesungguhnya bau harum syurga itu sudah tercium dari jarak perjalanan sekian & sekian (jarak jauh).
-HR Muslim

Apa yang dikatakan Rasulullah saw itu sudah banyak dijumpai hari ini (wanita yang berpakaian tetapi telanjang). Di sini boleh dimaksudkan dengan berpakaian & juga boleh dianggap tidak berpakaian.
Dia berpakaian tetapi sebahagian besar tubuhnya dibiar & disengajakan terbuka. Dia berpakaian tetapi dengan mengenakan kain yang tipis. Dia juga berpakaian tetapi mengenakan pakaian yang ketat, yang boleh menyebabkan bentuk tubuhnya kelihatan jelas. Sejelasnya, ciri-ciri ini tidak memenuhi syarat-syarat berpakaian.
Di mana syarat-syarat pakaian seorang wanita Islam:
1.Menutup seluruh anggota tubuh.
2.Tidak memakai perhiasan.
3.Kainnya tidak terang atau tipis.
4.Tidak terlalu sempit.
5.Tidak memakai wangi-wangian.
6.Tidak menyerupai pakaian lelaki.
7.Tidak menyerupai pakaian orang kafir.
8.Tidak memakai fesyen yang meransang (seksi).

Pakaian yang tidak menepati syarak ini pada mulanya dipakai oleh wanita bukan Islam, tetapi menjadi ikutan oleh wanita Islam kini. Mereka memakai pakaian itu kerana mungkin tidak ditegah dalam agama mereka. Mungkin juga mereka berpakaian seperti itu supaya wanita Islam terpengaruh. Lihat sahajalah peraturan-peraturan sukan antarabangsa berkenaan dengan pakaian wanita, contohnya sukan lumba lari, renang... Sehingga hari ini, tidak ada negara Islam yang membantah tentang peraturan itu.