Tuesday, July 13, 2010

15 Perkara

Dari Suwaid Ibn Harits: Pada suatu hari, kami yang terdiri daripada 7 orang datang ke hadapan Baginda saw. Setelah kami masuk ke rumah, Baginda saw kagum melihat sikap kami & pakaian kami.

Baginda saw bertanya: Siapa kalian?

Jawab kami: Sesungguhnya setiap ucapan itu mempunyai hakikat.

Baginda saw bertanya: Apa hakikat ucapan & iman kalian?

Jawab kami: Ada 15 perkara, 5 perkara yang engkau perintahkan kami untuk beriman kepadanya, 5 perkara yang engkau perintahkan agar kami melaksanakan & 5 perkara lagi merupakan sikap kami sejak masa jahiliyah & kami selalu taat.

Baginda bertanya: Apa saja 5 perkara yang telah diperintahkan untuk diimani?

Jawab kami: Engkau telah memerintahkan kami agar beriman kepada Allah swt, malaikat-malaikat Allah, kitab-kitab Allah, rasul-rasul Allah & kebangkitan setelah kematian.

Baginda bertanya : Apa saja 5 perkara telah aku perintahkan untuk dilaksanakan?

Jawab kami: Engkau telah memerintahkan kami supaya mengucapkan kalimat tauhid, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan & menunaikan haji bagi yang mampu.

Baginda bertanya: Dan apa saja 5 perkara yang telah biasa kamu lakukan sejak masa jahiliyah?

Jawab kami: Bersyukur kepada Allah di saat kaya, sabar ketika ditimpa musibah, teguh di kala berperang, redha di atas takdir yang buruk & bersabar ketika musuh mencemarkan kita.

Kemudian Rasulullah saw bersabda: Hampir saja darjat para ulama yang bijaksana itu menyamai darkat para nabi. Sekarang aku akan menambahkan 5 perkara lagi agar kamu mendapat genap menjadi 20 perkara. Jika kamu memang dalam keadaan sebagaimana yang kamu katakan, iaitu: Jangan kamu mengumpulkan makanan yang tidak kamu perlukan. Jangan kamu membangun rumah yang kamu tidak tempati. Jangan berlumba-lumba mengejar kedudukan duniawi yang akan kamu tinggalkan. Takutlah kepada Allah kerana kepadaNya kamu akan kembali dan menghadap. Utamakan kehidupan akhirat di mana kamu akan hidup kekal nantinya.