Thursday, August 5, 2010

Beriktikaf

Iktikaf sangat-sangat dianjurkan oleh Baginda saw terutamanya di bulan Ramadhan. Kata Abdullah Ibn Umar : "Adalah Nabi saw beriktikaf pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan." (HR Bukhari)

Iktikaf adalah ibadat yang dituntut oleh Islam. Menghadirkan diri dalam masjid & berada di situ buat seketika. Dengan beriktikaf, kita dapat mendekatkan diri kepada pencipta kita. Membersihkan hati, mengenangkan kebesaran Allah swt.

Sedari pagi kita keluar dengan menjalani urusan dunia, melalui sepanjang hari dengan hiruk pikuk manusia, pelbagai jenis maksiat di kiri kanan kita sepanjang itu, adalah baik jika malamnya beriktikaf, menenangkan hati.

Namun, memikirkan keadaan kehidupan sekarang, tidak salah beriktikaf selepas solat Maghrib, lakukanlah perkara-perkara seperti mengaji, berzikir, bertahmid & bertasbih. Ini tidak akan mengganggu tugas harian Muslim sehari-hari.

Iktikaf sangat dituntut khususnya pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. Tujuannya tidak lain adalah menggandakan amalan & mencari malam Lailatul Qadar...