Tuesday, July 27, 2010

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan



Dalil yang mewajibkan kita menunaikan rukun Islam ketiga :

يٰأَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(al-Baqarah : 183)

Kaum nabi terdahulu tidak pernah dikurnia Allah swt dengan mana-mana bulan mulia. Bukan sahaja digalakkan mengimarahkan bulan yang mengandungi seribu rahmat dengan amal ibadat & kebaikan, malah menunggu-nunggu kedatangannya juga mendapat rahmat Ilahi. Sabda Baginda saw : Sesiapa yang bergembira dengan datangnya Ramadhan, Allah akan mengharamkan jasadnya daripada api neraka.
(HR Ibn Majah)
Subhanallah...

Marilah berdoa supaya kita semua dipertemukan dengan tetamu agung ini. Tetamu ini turun sekali setahun memberi peluang kepada kita merebut ruang & peluang dengan janji-janji Ilahi. Penuhilah hari-hari yang mendatangkan kerahmatan ini dengan kebaikan & amal soleh. Ambillah peluang ini untuk merubah diri & visi hidup kita di dunia ini.

Ia 'Madrasah' bagi diri kita...
  1. Jadikanlah Ramadhan sebagai waktu & tempat yang paling sesuai bagi mendidik jiwa & nafsu kita agar menjadi lebih baik & mencapai makan taqwa yang lebih tinggi.
  2. Puasa juga menjadi benteng & perisai seseorang dalam mengawal nafsu kerana puasa dalam melemahkan nafsu yang banyak merosakkan. Seperti sabda Baginda saw : Puasa itu adalah perisai (HR Bukhari)
  3. Puasa juga mendidik hati menjadi lebih lembut & prihatin. Tanpa dibolehkkan makan & minum disiang hari, merasai kesusahan orang fakir miskin yang derita lapar & dahaga kerana kekurangan makanan.
  4. Puasa mendidik pelakunya beramanah. Tidak seperti ibadah lain seperti solat, menunaikan haji & sebagainya, yang menampakkan perbuatannya & lafaznya. Ibadah puasa hanya diketahui oleh diri kita sendiri & Allah swt sahaja samada kita menjalankan ibadah ini dengan betul atau sebaliknya.
  5. Mampu menajamkan akal pemikiran kita. Kebiasaannya, selepas makan, jika kita terus membaca, otak tidak mampu menerima apa yang dibaca. Kata Luqman al-Hakim : "Apabila perut penuh dengan makanan, maka fikiran akan tidur, kebijaksanaan akan diam & anggota badan menjadi malas."
  6. Puasa mengelak penyakit. Kebanyakan penyakit adalah berpunca dari cara pemakanan kita. Oleh itu, jika kita berpuasa, perut dapat direhatkan dari bekerja, seperti kata seorang tabib Arab : "Perut adalah rumah penyakit, dan berpantanglah adalah kepala segala ubat."

Istimewa Ramadhan
Ibadah-ibadah lain seperti solat, haji, zakat & ibadah lainnya dinyatakan ganjaran apabila mengerjakannya. Tetapi tidak pada ibadah puasa dibulan Ramadhan. Sabda Nabi saw : "...dia (orang yang berpuasa) meninggalkan makanan, minuman & nafsunya keranaKu. Puasa bagiKu & Aku yang akan membalasnya."
(HR Bukhari)

Seruan para malaikat
Apabila datangnya malam pertama bulan Ramadhan, para malaikat menyeru : "Wahai orang yang mencari & berkehendakkan kebaikan, tampillah mengerjakannya. Wahai orang-orang yang merasa mahu melakukan kemungkaran, berhentilah daripada meneruskan. Ketahuilah, Allah swt banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka daripada memasukinya."

Hadiah-hadiah Ramadhan.
  1. Berpuasa penuh sebulan
  2. Solat tarawih
  3. Tadarus al-Quran
  4. Zakat fitrah
  5. Lailatul Qadar
  6. Keampunan yang terbuka luas
  7. Rahmah dari Allah swt

Ramadhan adalah bulan yang penuh rahmat. Kalau kita masih tidak mahu merebut peluang bagi mendapat rahmat ini & membiarkan ia berlalu begitu sahaja, nescaya kita berada dalam keadaan yang sungguh rugi...